Vilseledning : kriget i Ukraina i svenska medier

Vilseledning : kriget i Ukraina i svenska medier

Med kriget i Ukraina har Ryssland lanserat en omfattande kampanj i informationssfären där syftet är att vinna militära framgångar utan att behöva ta till våld. Kampanjen är en del i det som har kommit att kallas den ryska hybridkrigföringen där traditionellt militära medel blandas med andra medel för politisk påverkan. Måltavla för kampanjen är nyhetsredaktionerna i Sverige och andra länder i väst. Genom att sprida falsk information har Ryssland lyckats påverka mediebilden av kriget och på så vis förhindrat andra länder att reagera. Metoden kallas för reflexiv kontroll och är den ryska varianten av psykologiska operationer. I Vilseledning granskar statsvetaren Stefan Olsson hur svenska medier rapporterat om kriget i Ukraina. Boken granskar hur journalistiken påverkats i ett antal fall från krigets första år utifrån kriterierna om saklighet och opartiskhet. Förord av författaren och journalisten Johanne Hildebrandt, tidigare krigsrapportör och sedan 2012 ledamot av Kungliga Krigsvetenskapsakademien. Stefan Olsson är statsvetare och frilansskribent. Tidigare chef för tankesmedjan Frivärld, säkerhetspolitisk analytiker på Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, forskare på Uppsala universitet och Institutet för framtidsstudier.

Läs mer om Vilseledning : kriget i Ukraina i svenska medier

Vilseledning : kriget i Ukraina i svenska medier

Ekonomi & Management

    Hitta Ekonomi & Management även hos:





Rulla till toppen