Alla lärare både kan och måste välja vilka didaktiska principer och teoribildningar som ska utgöra grunden för undervisningen i skolan. De nationella styrdokumenten ger också stort utrymme för sådana val. Boken har en unik dialogisk ansats där lärarstudenters reflekterande kommentarer vävs in i framställningen. Den behandlar såväl praktiska som teoretiska perspektiv och handlar om ämnesöverskridande temaarbete där bl.a. ämnena svenska, matematik, samhälls- och naturorienterande ämnen, bild, drama och idrott ingår. Författarna presenterar två tematiska undervisningsförlopp: ett om vatten och kretslopp och ett om närsamhället. Frågor som diskuteras är bl.a.: Vad händer med elever i ett läranderum? Vilken roll spelar lärarna? Vad är det en lärare vet, kan och förstår som får elever att känna lust och vilja att reflektera, ställa frågor, läsa och skriva? Vilja och våga vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskolan som vill reflektera över och utveckla sin undervisning.
Läs mer om Vilja och våga : temaarbete i grundskolans tidigare år