De varumärkesrättsliga bestämmelserna som reglerar vilken rätt som finns att använda och referera till annans varumärke är inte helt tydliga. I denna bok diskuteras och analyseras gränserna för tillåten och otillåten varumärkesanvändning i kommersiella sammanhang. Boken ger genom sin behandling av varumärkesrättens innehåll och gränser förslag på sätt att argumentera i intrångstvister. Frågorna som behandlas är: · varumärkesrättens intrångsförutsättningar vid fall av dubbel identitet och tillämpning av det utökade skyddet för kända varumärken · varumärkesanvändning vid marknadsföring av varor som är kompatibla med varumärkesinnehavarens varor · varumärkesanvändning vid marknadsföring av konsumerade varor · varumärkesanvändning i jämförande reklam. Varumärkesanvändning vänder sig till praktiserande jurister som vill fördjupa sig inom varumärkesrätt, men också till studenter som vill ha en ingång till frågeställningen. Stojan Arnerstål är docent i civilrätt vid Uppsala universitet. Han är verksam som forskare och som rådgivare i immaterialrättsliga och kontraktsrättsliga frågor.
Läs mer om Varumärkesanvändning
Hitta Ekonomi & Management även hos: