En god förståelse för vårdvetenskapliga begrepp kan hjälpa vårdaren i det kliniska arbetet. I denna bok förs inledningsvis en diskussion om vad vårdvetenskap är och varför det är motiverat med en vetenskap om vårdandet. Här presenteras sedan ett flertal teman:vårdvetenskapens människobild, hälsa, lidande, vårdandet, vårdprocessen samt etik och evidens. Författaren skriver utifrån den vårdvetenskapliga tradition som utvecklats vid Åbo Akademi under ledning av professor Katie Eriksson. För att åskådliggöra teorierna kopplas begreppen samman med levande fallbeskrivningar i varje kapitel. Boken innehåller också förslag på egna övningar för att underlätta läsarens reflektion och införlivande av kunskapen. Grundsynen är att människan är en enhet av kropp, själ och ande som ständigt samspelar med sin omgivning. Såväl hälsa som lidande är beroende av människans upplevelse av helhet och sammanhang i livet. Vårdandet syftar till att lindra lidande genom att hjälpa människan bli förankrad i sig själv och sin livssituation,oavsett yttre omständigheter. Utgångspunkten för boken är ett vårdvetenskapligt perspektiv, men författaren ger också exempel på hur teorier från andra vetenskapsområden kan användas för att fördjupa den vårdvetenskapliga förståelsen. Boken vänder sig främst till studerande på sjuksköterskeprogrammet, sjuksköterskor i specialistutbildning samt yrkesverksamma sjuksköterskor. Den är även relevant för studerande på andra vårdutbildningar inom högskolan och andra yrkeskategorier i vården samt övriga som är intresserade av frågor som rör människan och hennes hälsa och lidande. Lena Wiklund är leg.sjuksköterska med specialistutbildning inom psykiatrisk omvårdnad., verksam såväl kliniskt som med undervisning. Hon är vårdutvecklare vid psykiatriska kliniken, Länssjukhuset Gävle-Sandviken och lektor vid Mälardalens högskola. År 2000 disputerade hon vid Institutionen för vårdvetenskap, Åbo Akademi med avhandlingen Lidandet som kamp och drama .
Läs mer om Vårdvetenskap i klinisk praxis