Boken presenterar två pedagogiska metoder för skolans värdegrundsarbete. Till synes små saker – som att få någon som arbetar i skolrestaurangen att titta upp och le, att hålla upp dörren för tre personer på väg in i skolan eller att få den som pratar minst att bli mer delaktig – är viktiga brickor i ett större spel för att skapa en respektfull samarbetskultur på en skola. Beteendebaserad värdegrundsutveckling syftar ytterst till att både elever och vuxna på skolan förstår att det egna agerandet påverkar hur andra agerar. Detta har betydelse för såväl relationer och stämning som arbetsro och resultat. Den ena metoden som presenteras i boken utgår från projektet Alla med som ingick i Skolverkets satsning för hälsofrämjande skolutveckling. Här omvandlas abstrakta begrepp till konkreta vardagshandlingar som stärker goda beteenden och bidrar till en konstruktiv inlärningsmiljö. Den andra metoden, styrkestjärnan, beskriver hur du som pedagog på ett enkelt sätt synliggör och bekräftar elevernas styrkor. Författarna varvar metodbeskrivning med råd, vägledning och exempel och vill inspirera andra att prova. Författare är John Steinberg, fil.dr i pedagogik, föreläsare och författare till ett femtiotal böcker om lärande, ledarskap, skolutveckling, kommunikation och värderingar, och Åsa Sourander, specialpedagog vid barn- och elevhälsan i Sigtuna kommun och tidigare klasslärare.
Läs mer om Värdegrundsarbete i praktiken : metodbok för skolan
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: