Vänd på tanken – Framgångsrik undervisning i klassrummet är en bok för dig som vill utveckla din undervisning. Boken vrider och vänder på olika metoder, modeller och undervisningsstrategier. Den tar sin utgångspunkt i lärandets mekanismer och klassrummets förutsättningar, metoderna och modellerna, och för samman dem i nya perspektiv. Vi som skrivit boken ser en trend att ’nya’ metoder och modeller införs i sin helhet – och ibland utan nödvändig granskning, reflektion och förståelse för hur de ska användas i undervisningen för att ge mesta möjliga positiva effekt. De införs ibland för att de är det ’senaste, det som alla håller på med’. Vi vill hävda att ingen metod eller modell kan införas i sin helhet, utan behöver anpassas och modifieras efter den klass, grupp, och de elever du har. Metoderna och modellerna behöver göras om till din egen praktik. När de är dina egna verktyg blir de effektiva. Vi kommer att gå igenom några poulära metoder och modeller. Men istället för att använda dem direkt och i sin helhet, så tar vi pusselbitar av dem och för ihop dem pusselbitar från andra metoder och modeller. Vi vill även få dig att vrida och vända på pusselbitarna och se dem ur nya perspektiv, och på så sätt skapa en pedgogisk verktygslåda som är din egen. Vi kommer även att vända på tanken och få dig som undervisar att även använda undervisningsmetoderna och modellerna på dig själv. Så oavsett om du är lärarstuderande, lärare eller intresserad av att läsa om pedagogik och undervisning, så är Vänd på tanken – Framgångsrik undervisning i klassrummet för dig som vill stretcha dina tankar kring undervisning och lärande.
Läs mer om Vänd på tanken : framgångsrik undervisning i klassrummet