Vampyrer är historien om vampyrberättelsens betydelse för människan i den västerländska kulturen från 1600- till 2000-talet. Studien beskriver den förändring som vampyren har genomgått genom seklen och analyserar den i ljuset av det samhälle inom vilket den skapats. De vampyrer som väckte uppmärksamhet i Europa i början av 1600-talet var nämligen inte desamma som infiltrerar dagens svenska folkhem. Då var vampyrerna maskstungna lik för att senare, vid sekelskiftet 1800, transformeras till degenererade adelsmän. Nu skildras de istället som undersköna tonårspojkar, metrosexuella män, utsatta barn eller chevalereska gentlemän.Det är inte bara vampyrens yttre gestalt som förändrats med tidens gång. Den betydelse som blodsugaren försetts med skiftar också under dess historia. Fram till 1900-talets slut personifierade vampyren i första hand ett hot utifrån. Det var en skrämmande och farlig varelse som hotade den egna kroppen, familjen, samhället och kulturen. Vampyrens funktion var med andra ord att personifiera allt det som människan inte ville vara. Idag ser det helt annorlunda ut. Nu tycks vi i första hand identifiera oss med vampyren och den gestaltar i hög grad det vi människor vill vara och det vi åtrår.Vampyrer är en reviderad och utökad version av Anna Höglunds doktorsavhandling från 2009. I de nyskrivna partierna diskuterar hon bland annat den i vår samtid så populära genren vampyrromanser. Varför har vampyrromanser som Stephenie Meyers Twilight-saga blivit så omåttligt populära? Vad kan en analys av vampyrberättelser som Twilight, True Blood, Vampire Academy och The Vampire Diaries lära oss om unga flickors levnadsvillkor i dagens samhälle? Vad fyller vampyrromanserna för behov för vår samtids unga publik? Höglund synar också vår samtida vampyrfiktions absoluta hjältar, vampyrmännen, i sömmarna och frågar sig vad det är som gör blodsugare som Edward Cullen, Bill Compton, Eric Northman och John Mitchell till 2000-talets mest åtråvärda kärleksobjekt.Anna Höglund är verksam som lektor och forskare vid Linnéuniversitetet. Hon är också en efterfrågad och uppskattad föreläsare även utanför universitetets väggar.
Relaterade produkter
En diktares dagbok
Alfred de Vigny föddes 1797 i Loches i Loiredalen men…
Jag bor i en annan värld men du bor ju i samma : Gunnar Ekelöf betraktad av Olof Lagercrantz
Olof Lagercrantz lärde känna Gunnar Ekelöf redan i mitten av…
Kulturella ikoner : i text musik och bild
Den kulturella ikonens artefakter är tecken som etablerat sig centralt…
Kritikens ordning : svenska bokrecensioner 1906 1956 2006
Den svenska dagskritiken engagerar och upprör. Åsikterna om ämnet är…
Norrland som koloni och utopi : Olof Högbergs Den stora vreden Ludvig Nord
Olof Högbergs ’Den stora vreden’ (1906) och Ludvig Nordströms ’Petter…
OEI # 65 Postkonst / Mail art
OEI # 65: Postkonst / Mail art Postkonsten är ett…
En dröm i Lagarnas hus : ögonblicket människan och det transcendenta : studier i Stig Dagermans diktning
Avhandlingen fokuserar skildringen av människans existentiella belägenhet i Stig Dagermans…
Läsningen föregår skriften : poesins aktualitet
Magnus William-Olsson: Läsningen föregår skriften Vad är det som sker…
Om James Joyces Odysseus
Olof Lagercrantz redovisar här resultatet av flera års daglig läsning…
Liv lust och litteratur : festskrift till Lisbeth Larsson
Kan man äta litteratur? Hur betraktas unga kvinnors läsning 2014?…
Poesier & kombinationer
Bruno K. Öijer är ett av de mest centrala namnen…
Att se och synas : filmutbud kön och modernitet
Kvinnor i film har de blivit fler bakom och framför…
Monster i populärkulturen : död levande död eller bara djävligt arg!
Populärkulturen är idag full av monster en del kärlekstörstande och…
Almqvistvariationer : receptionsstudier och omläsningar
Carl Jonas Love Almqvists omfattande författarskap rymmer inte bara klassiska…