Vägledarens val Teori och metod i aktion

Vägledarens val Teori och metod i aktion

Nu kommer en ny bok av Leif Andergren. Efter böckerna ”Samtala” och ”Vägleda” följer nu boken Vägledarens val – teori och metod i aktion. Här går Leif djupare in i ämnet och tar med ett nytt grepp sig an frågan ”Vad händer i vägledaren under vägledningsprocessen?”.Genom att använda sig av beskrivande samtal/dialoger mellan sig själv och fingerade sökande vill Leif på ett tydligt sätt peka på vad som händer i vägledarens ”svarta låda” och vad som de facto händer i en vägledningssituation. Genom dialogerna vill Leif ge läsaren svar på frågor som tidigare varit obesvarade: Hur går vägledning till? Varför gör vägledaren det den gör? Kan jag ge en hemuppgift till en vuxen person? På vilket sätt kan den sökandes situation bli mest tydlig? Hur hittar den sökande sin egenkraft?I SAMTALEN ÄR DESSA PERSONER SÖKANDE• Samir (34 år) är asylsökande som är nyanländ från en krigszon. • Thomas (22 år) har suttit hemma framför datorn i mer än tre år. • Amina (15 år) är grundskoleelev. • Maria (43 år) har just blivit uppsagd från arbetet.• Pontus (17 år) har Aspergerdiagnos.• Ahmet (15 år) är ensamkommande flyktingbarn.• Johanna (25 år) har en lång period av drogmissbruk bakom sig.• Emma (33 år) upplever sig begränsad av sin sociala situation.SÅ HÄR SER SAMTALEN/DIALOGERNA UTSamtliga samtal följer Leifs egen Etappmodell som även bekrivs i ett eget inledningskapitel. I samtalen agerar Leif vägledare inom olika verksamheter och möter vägledningssökande i ett introduktionssamtal. Han har varierande förhandsinformation om de sökande och genomför introduktionssamtal med samtliga. Utifrån introduktionssamtalet bestämmer han sedan hur den fortsatta individuella vägledningsprocessen bör se ut för var och en. Vid varje samtal presenteras tänkbara aktiviteter som rimligen (enligt Leifs uppfattning) skulle kunna genomföras vid varje givet tillfälle i ?den individuella vägledningsprocessen. Dessa ?aktiviteter baserar Leif på teorier och metoder som han nämner och ?ibland redovisar övergripande. Av de tänkbara aktiviteterna ?argumenterar Leif för de som han väljer att genomföra.Han fortsätter sedan på samma sätt genom hela vägledningsprocessen. För någon?av de sökande följer vi hela vägledningsprocessen och för övriga ?valda delar.ANALYSERANDE AVSNITT – Vägledarens valVarvat med samtalen kommer insprängda avsnitt kallade ”Vägledarens val”. Här reflekterar Leif över de val han själv som vägledare gjort i den just beskrivna dialogen och berättar också varför han valt som han har gjort. Han pekar även på andra alternativa val samt analyserar fördelar och nackdelar med dessa.VÄGLEDAREN GÖR SKILLNADLeif är av uppfattningen att vem du är som vägledare är en viktigt faktor i själva vägledningsprocessen. Att bli medveten om dig själv som vägledare och dina val gör att du bättre kan använda dig själv som redskap i själva vägledningsprocessen och att detta i sin tur kan göra positiv skillnad. Detta sätt att diskutera vägledning ger dig som läsare möjligheten att reflektera över

Läs mer om Vägledarens val Teori och metod i aktion

Vägledarens val Teori och metod i aktion

Psykologi & Pedagogik

    Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen