Genom ökad kunskap om hur förståelsefärdigheter utvecklas i den tidiga barndomen kan förskolan i sin verksamhet lättare stimulera barns läs- och skrivutveckling. Den här boken visar hur förskolans tidiga literacyinsatser kan vara avgörande för att minska skillnaderna när det gäller förståelse bland läsare i skolåldern.? Författarna understryker förståelseutvecklingens interaktiva natur och hur den är kopplad till barnens kognitiva och talspråkliga utveckling. Bland mycket annat resonerar de om vilken roll exekutiva funktioner spelar i den tidiga förståelseutvecklingen och vilken betydelsefull relation flerspråkighet, muntlig språkutveckling, ordförrådsinlärning och barnens begynnande förståelse av vad de vet, s.k. metakognition, har till förståelseutveckling.? Utveckla förståelse i förskolan vänder sig främst till studerande på förskollärarutbildningen samt till förskollärare och annan pedagogisk personal i förskola och tidig grundskola.
Läs mer om Utveckla förståelse i förskolan : en grund för god läsutveckling