Vilhelm Mobergs gripande berättelse finns äntligen som lättläst! Möt Karl Oskar Kristina Ulrika och alla de andra som hoppades att livet skulle bli bättre i Amerika. Att de skulle slippa svält slag och förföljas för sin tro. Det hoppet gav dem mod att lämna sitt land släkt och vänner och att möta en okänd framtid. Resan över havet är lång och svår. Många blir sjuka och alla når inte fram. Det är spännande och engagerande berättat samtidigt som det är en bit svensk historia. Utvandrarna gavs ut första gången 1949. Vilhelm Moberg skrev ytterligare tre böcker om personerna i boken och om deras öden i det nya landet. Cecilia Davidsson har skrivit flera egna böcker för LL-förlaget. Hon har också återberättat en rad klassiker till lättläst bland andra Röda Rummet och Mor gifter sig. Nu har hon tagit sig an Vilhelm Mobergs Utvandrarna. Utvandrarna kommer snart även i en modern filmversion av Daniel Espinosa.
Läs mer om Utvandrarna (lättläst)