Utomhuspedagogik som kunskapskälla : närmiljö blir lärmiljö

Utomhuspedagogik som kunskapskälla : närmiljö blir lärmiljö

Boken presenterar och beskriver de rika möjligheter till lärande som finns i den ömsesidiga relationen mellan oss människor och de miljöer och landskap vi lever i. Författarna är samtliga besjälade av tron på att ett rikt och harmoniskt förhållande till landskapet starkt bidrar till vårt fysiska och psykiska välbefinnande. Bokens centrala teman, som bygger på estetik och känsla, är kopplingen mellan bl.a. rumslig tillhörighet och ekologisk medvetenhet sinnlig erfarenhet och boklig bildning barns lekytor och motorisk utveckling språk och landskap. I boken pläderar författarna för att det finns betydande vinster för lärande, både inom och utanför utbildningssystemet, om barn och unga tillbringar mer tid ute i landskapet. Slutsatsen är att den samhörighet med landskapet som utgör grunden för ett medvetet ekologiskt handlande, skapas genom en djup förtrogenhet med vår omgivning. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare samt andra personer med intresse för natur, ekologi och friluftsverksamhet.

Läs mer om Utomhuspedagogik som kunskapskälla : närmiljö blir lärmiljö

Utomhuspedagogik som kunskapskälla : närmiljö blir lärmiljö

Psykologi & Pedagogik

    Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen