Utbildningsekonomi : om lärandets värde

Utbildningsekonomi : om lärandets värde

Hur kan vi förstå skolan utifrån olika sätt att se på lärande och prestationer? Varför är ekonomer intresserade av skolan? Utbildningsekonomi om lärandets värde tar utgångspunkt i det utbildningsekonomiska fältet och beskriver hur ekonomiska teorier har utvecklats för att användas inom utbildningsområdet där de möts av pedagogiska teorier. I ekonomiska teorier är inte elevernas lärande i fokus utan istället ligger fokus på vilka faktorer som gör skolan effektiv. Dessa olika sätt att se på skolan behöver inte stå i motsättning till varandra men dessa två ämnesdiscipliner gör helt olika teoretiska antaganden om skolan och lärande som kan leda till konsekvenser som vi ser i dagens skola. Boken tar upp forskning kring dessa frågor och ställer det i relation till i det svenska utbildningssystemet. Läs medförfattaren Samuel E. Abrams artikel om utbildningsekonomi i Los Angeles Times och vad Diane Ravitch skriver om boken Utbildningsekonomi i The New York Review of Books Se Alli Klapps samtal med Johanna Jaara Åstrand (ordf Lärarförbundet) under Almedalsveckan 2017, om betygens påverkan på elevernas prestationer. Nyfiken på hur omslaget blev till? Här kan du se en kort film från idéskiss till färdigt omslag!

Läs mer om Utbildningsekonomi : om lärandets värde

Utbildningsekonomi : om lärandets värde

Psykologi & Pedagogik

    Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen