Utbildning på gränsen mellan skola och arbete : Pedagogisk förändring i svensk yrkesutbildning 1918-1971

Utbildning på gränsen mellan skola och arbete : Pedagogisk förändring i svensk yrkesutbildning 1918-1971

De praktiska ungdomsskolorna utgjorde det första statligtfinansierade och reglerade systemet för yrkesutbildning i Sverige.Detta system av olika skolformer och utbildningar som tillskapades1918 hämtade i stor utsträckning sina pedagogiska utgångspunkterfrån arbetet. Fram till 1971 då yrkesutbildningen istället inordnadesi gymnasieskolan skedde dock en succesiv förskjutning i detpedagogiska tänkandet. Efter hand blev skolan, snarare än arbetetden tankefigur som dominerade i den yrkespedagogiska diskursen.I avhandlingen undersöks denna utveckling genom attfölja omförhandlingen av innehållet i tre, för den praktiskaungdomsskolan specifika praktiker: ”prövotiden”, ”produktionen”och ”flitpengen”. Dessa tre pedagogiska praktiker hade alla sinarötter i arbetet. Ingen av dem följde med in i gymnasieskolan.

Läs mer om Utbildning på gränsen mellan skola och arbete : Pedagogisk förändring i svensk yrkesutbildning 1918-1971

Utbildning på gränsen mellan skola och arbete : Pedagogisk förändring i svensk yrkesutbildning 1918-1971

Psykologi & Pedagogik

    Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen