Ungdomskulturer beskriver ungdomars villkor och roller i samhället. Boken tydliggör hur samhällets förändrade förhållanden och strukturer synliggörs genom ungdomars kulturella uttryck. Ungdomskulturer beskriver ungdomars villkor och roller i samhället. Läs mer Läromedlet inleds med en ämnesintroduktion till sociologin. Därefter bearbetas begreppen ungdom och kultur, följt av beskrivningar och analyser av ett antal ungdomskulturella strömningar. Vidare presenteras verktyg för att studera ungdomars situation och kulturyttringar. Slutligen behandlas samhällets verksamheter för unga och de ungdomspolitiska målen. I varje kapitel finns uppgifter som ger möjlighet till analys och reflektion. Ur innehållet: Den sociologiska blicken Samhället – föränderligt och formande Från barn till vuxen Vad är kultur? Stilar och kulturer i urval Politiska verksamheter och mål Lärarhandledningen och det centrala innehållet Lärarhandledningen inleds med en genomgång av Skolverkets beskrivning av sociologiämnet och kursen ungdomskulturer. Här beskrivs var det centrala innehållet återfinns i boken och hur man kan arbeta med de centrala begrepp som finns i ämnets syfte. Inledningskapitlet har också ett avsnitt om bedömning och betygsättning. Därefter följer lärarhandledningen lärobokens kapitelupplägg. Här finns uppgifter som är anpassade till innehållet i respektive kapitel. Uppgifterna är av olika omfattning. En del kan användas inom ramen för en lektion medan andra ger underlag för längre arbetsperioder eller teman. Det finns även uppgifter som täcker in flera delar av det centrala innehållet, vilket gör att de kan användas i olika sammanhang eller i slutet på kursen för att se hur eleverna har förstått kursens helhet. Om författarna Anne Gloppestad är gymnasielärare och undervisar bland annat i sociologi och psykologi.
Hitta oklassificerat även hos: