Undervisningsteknologi

Undervisningsteknologi

Burrhus Frederic Skinner (1904–1990) var amerikansk psykolog, kulturdebattör och författare. Han var professor vid Harvard University 1948 –1974. Skinner inspirerades starkt av John B Watsons klassiska behaviorism och utvecklade sin egen variant, som han kallade instrumentell betingning. Det centrala i Skinners teori är att ett beteende förstärks om det genom yttre stimulering eller manipulation från omgivningens sida ”belönas”. Omvänt kan en yttre stimulering, t.ex. straff, försvaga ett givet beteende. Denna enkla teori ligger enligt Skinner till grund för all inlärning och han sökte bekräftelse på teorin genom mångåriga experiment med betingning av duvor och råttor. Skinners inlärningsteori spelade under 1960-talet stor roll för utvecklingen av undervisningstekniker och programmerad undervisning i framför allt amerikanska skolor. Boken Undervisningsteknologi blev snabbt ett klassiskt inslag i undervisningslitteraturen. Snart blev dock Skinners psykologi kontroversiell och skarp kritik riktades mot hans mekanistiska syn på människans beteende. Trots att Skinners teser ifrågasätts, är hans teorier en del av undervisningens historia, och hans skarpa iakttagelser och analyser är av intresse även för dagens lärarstuderande och andra som läser pedagogik. Undervisningsteknologi ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna tredje upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den andra upplagan.

Läs mer om Undervisningsteknologi

Undervisningsteknologi

Psykologi & Pedagogik

    Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen