Undervisningsstrategier i förskolan

Undervisningsstrategier i förskolan

Undervisning och lärande samverkar i ett komplext samspel och att ringa in vad som är framgångsrika undervisningsstrategier för att det ska ske ett lärande i barngruppen kräver insikt och erfarenhet. I boken utvecklas teorier och forskning om undervisning och ­lärande. ­Bokens praktiska exempel visar hur de teoretiska idéerna kan om­sättas i under­visning på förskolan och hur förskolepersonalen planerar genom­för och följer upp sin undervisning. Varje praktiskt ­exempel ­belyses genom en teoretisk reflektion kopplad till forskning. På så sätt bidrar boken med teori och forskning liksom med praktiska exempel från beprövad erfarenhet om förskolans undervisning. Förskolans undervisning är ämnesintegrerad och utgör en helhet och såväl planering som barnens intressen gör att aktiviteterna i de projekt som beskrivs spänner över många ämnesområden även om tre undervisningsområden utgör bokens särskilda fokus: språkutveckling matematik och lärandeidentitet. Boken utgår från ett mångårigt utvecklingsprojekt som bland annat har utvärderats genom forskning.Boken vänder sig till förskollärarstudenter i utbildning yrkesverksam förskolepersonal och rektorer för förskolan.

Läs mer om Undervisningsstrategier i förskolan

Undervisningsstrategier i förskolan

Psykologi & Pedagogik

    Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen