Vi behöver tala om undervisningen. Den har under lång tid fått stå i skymundan för allt det andra. Vi ska genomföra undervisning så att det ger resultat. Vi ska vara i undervisning, nyfikna och undersökande, för det är där vi möts. Vi ska tala mer om vad vi gör än vilka vi är. Det som sker betyder att något nytt upptäcks vilket i sin tur gör något med vårt sätt att se på världen. Vi lär oss. Undervisningen är själva kärnan i skolans verksamhet. Så skriver Anne-Marie Körling i sin nya bok Undervisningen mellan oss . Hon är lärare, handledare, föreläsare och författare och fick Svenska Akademiens svensklärarpris 2006 och utsågs 2015 till Sveriges läsambassadör. Hon har tidigare bland annat givit ut Läraren inom mig och har en pedagogisk blogg, www.korlingsord.se Innehåll Ord! Den pedagogiska promenaden En annan slags ordning och reda Frågorna i undervisningen Frågor för undervisningen Att utveckla undervisningen Från en undervisning till en annan Den ständige läraren Att underhålla lärares lärande Effekter av affekter Saklighet och kreativitet Litteratur
Läs mer om Undervisningen mellan oss : pedagogiska utmaningar
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: