Träff på texten är ett basläromedel med utgångspunkt i kursplanens olika texttyper: berättande instruerande beskrivande argumenterande och förklarande. Eleverna leds från gemensamt läsande till eget skrivande med verkliga mottagare. Exempeltexter på tre olika nivåer ger inspiration och bedömningsstöd. I en digital textbank finns ytterligare texter och uppgifter på tre nivåer som gör det lätt att individualisera inlärningen.Gemensam genomgångI den gemensamma genomgången får eleverna gemensamt läsa och analysera en text som finns i elevboken. I det digitala läromedlet kan man lyssna på elevbokens innehåll med textföljning och titta på instruerande filmer. Popup-bilder i texterna hjälper till med förståelsen av textens innehåll. Klassen arbetar tillsammans med textens språkliga uppbyggnad och språkliga drag i efterföljande uppgifter. Digitala övningar ger möjlighet att träna på ord och uttryck i texten inför läsningen samt att öva på texttypens struktur och kännetecken.Arbete i parEleverna möter ytterligare en text som är något enklare och får därmed fler tillfällen att träna på och befästa texttypens struktur och kännetecken. Även till arbetet i par finns det instruerande filmer och digitala övningar.Läsa eller lyssna på tre texter i textbankenTextbanken i det digitala läromedlet innehåller ytterligare tre texter inom varje texttyp. Dessa texter finns på tre olika nivåer så att eleverna kan utveckla sin läsförmåga utifrån sin individuella läsutveckling. Det finns övningar till texterna som tränar läsförståelse samt kunskaper om texttypen.Gemensamt skrivandeInför skrivandet möter eleverna elevexempel med bedömningsstöd på tre nivåer. Detta blir en inspiration för eleverna samt en hjälp att utveckla förmågan att se kvalitet i texter för att på så sätt kunna bedöma sina egna styrkor och utvecklingsbehov. Efter att ha blivit väl förtrogna med texttypen skriver klassen en gemensam text och använder färdiga stödstrukturer för planering av skrivandet samt bedömning av texten.Individuellt skrivande och skapande av en multimodal textEleverna skriver slutligen en egen text med ett tydligt syfte och en verklig mottagare. Här möter de återigen konkreta stödstrukturer för planering och bedömning. Eleverna får konkreta tips på hur de kan arbeta vidare med sin text och göra den multimodal.ElevpaketElevbokElevboken inleds med en detaljerad och lättöverskådlig innehållsförteckning som visar både det tryckta och digitala innehållet.Varje kapitel inleds med att den aktuella texttypen presenteras och har sedan en arbetsgång som följer en förenklad cirkelmodell med gemensamma genomgångar arbete i par gemensamt skrivande och individuellt skrivande.Uppgifterna om texttypernas språkliga uppbyggnad och språkliga drag skrivs direkt i boken. Det är lätt att bläddra tillbaka och hitta texttypens struktur inför arbetet med övriga texter. De olika kapitlen blir också en dokumentation över den egna skrivutvecklingen…
Läs mer om Träff på texten 5 Elevpaket – Digitalt + Tryckt