I en treårig studie berättar tonårsflickor om att vara eller inte vara i behov av särskilt stöd. Centralt är Barnkonventionen och ett synsätt där barn är sociala aktörer med eget handlingsutrymme. Tonårsflickorna berättar om sina erfarenheter av delaktighet och inflytande under lärandeprocesser från skola och fritid. De belyser aktuella händelser sina tankar om framtiden och kommenterar även hur särskilda stödinsatser kan ha påverkat deras skolgång. Förutom flickornas berättelser ingår genom åtgärdsprogram och betyg skolans berättelser om flickorna.Avhandlingens titel vill uppmärksamma ett av studiens resultat där lärare genom åtgärdsprogrammen framhöll att flickorna kunde mer än de visade under lektionerna. Flickorna däremot menade att de inte fick chans att visa vad de kunde. Av analyserna framkommer att elever kan komma med betydelsefulla infallsvinklar för att göra stödinsatser mer verkningsfulla. Förutsättningen tycks vara att läraren intar en empatisk och inlyssnande hållning samt undviker att alltför snabbt komma med lösningar på problem eller förslag om hur eleven kan förbättra sina prestationer. Vidare visar analyserna att förmågor som flickorna hade utvecklat under fritiden sällan tillvaratogs i skolan. Erfarenheter från idrottsintressen innebar oanade utvecklingsmöjligheter för att kunna prestera under press även i skolans provsituationer. Ett musikaliskt intresse och flickornas omfattande sångrepertoar av engelska låttexter underlättade vid inlärning av grammatik uttal och meningsuppbyggnad något som endast tillvaratogs i enstaka fall. Undervisningen gav eleverna möjligheter att uttrycka förståelse av fakta genom bildmässiga uttryck men kreativa inslag ingick inte i betygsgivande bedömningar. Med stor emfas hävdade flickorna att skolan måste bli roligare och menade att det går att lära sig saker även om man samtidigt har lite kul.
Relaterade produkter
Interkulturell medvetenhet : Med kunskap självkännedom acceptans nyfiken
När vi möter människor som har en annan kulturell bakgrund…
Bli kreativ
Kickstarta din kreativitet Författaren scenartisten och programledaren Henrik Fexeus ger…
Berätta om grodan! : handbok för tematiskt arbete kring en saga från planering till utvärdering
Berätta om grodan! Handbok för tematiskt arbete kring en saga…
En enkel avslappningsövning
En lättare avslappningsövning än En enkel avslappningsövning hittar du knappast…
Flickor pojkar individer (SOU 2010:99) : om betydelsen av jämställdhet för kunskap och utveckling i skolan
Runt om i vårt land arbetar ett stort antal människor…
Eldorado matte FK Lärarbok andra upplagan
I Eldorado möter vi barnens naturliga nyfikenhet och de lär…
FORMA Språket Tvåan Lärarguide
Forma Språket är utvecklat utifrån Lgr 11. Varje kapitel inleds…
Ebbas gravidbok : 9 månader av längtan lycka och cravings
Hur stillar jag gravidsuget? Gravidglow finns det på riktigt? När…
Våga föra din talan : Lär dig prata inför andra – och faktiskt gilla det
Känner du att det är så obehagligt att prata inför…
’Hjälp mitt barn är mobbat!’ : fakta och stöd till föräldrar och skola
När ett barn eller en ungdom utsätts för mobbning påverkas…
Den där knäcken
Den där knäcken Roger Willemsen Knäcken det där ögonblicket då…
Flygrädd – Övningar
Boken Flygrädd? Övervinn din rädsla med ACT är en självhjälpsbok…
Matematik Origo 1a Lärarguide
Till elevboken Matematik Origo 1a och 2a hör en Lärarguide.…
Handbok för pojkvänner : Förhållandeförlängare för pojkvänner sambos äkta män (och deras bättre hälfter)
”Vi män är bra på mycket men relationer är ett…
Hämndens många ansikten : i samhället kärlekslivet och på nätet
Hämndens många ansikten belyser flera olika aspekter av det som…