Toddlarna, de allra yngsta barnen mellan ett och två år, har tidigare setts som en grupp som snarare behövt omsorg än lärande och utveckling. Men idag vet vi att omsorg, lärande och utveckling ska bilda en helhet i förskolan, även för de allra yngsta barnen. Boken Toddlare i förskolan fokuserar på hur du som pedagog på bästa sätt kan bygga upp en verksamhet där toddlarna kan utvecklas och lära. Leken är en metod som främjar utveckling och lärande och som pedagog kan du delta aktivt i de aktiviteter som toddlarna väljer och vara medforskare tillsammans med dem. Boken utgår från aktuell forskning och är fylld med konkreta exempel och reflektionsfrågor som du och dina kollegor kan diskutera kring. Målgrupp Boken vänder sig främst till yrkesverksamma förskollärare och barnskötare och förskolechefer men kan även användas i utbildning av dessa målgrupper. Om författaren Ebba Hildén är förskollärare och arbetar som utbildningsledare vid rektorsutbildningen och som lärarutbildare på förskollärarprogrammet vid Karlstads universitet. Hon har tidigare arbetat som verksamhetsutvecklare för förskolorna vid Karlstads kommun och i många år som förskollärare med yngre barn samt har forskat om toddlare.
Läs mer om Toddlare i förskolan : med fokus på de yngsta