På vad sätt kan man stimulera barns lärande genom textil? Textil som pedagogiskt redskap är en handbok som via tydliga instruktioner och illustrationer visar hur man kan arbeta med olika textila tekniker med barn och hur dessa tekniker kan användas som pedagogiskt redskap för att stimulera barns tänkande kring matematisk problemlösning och den tidiga skriv- och läsinlärningen. Författarna vill dela med sig av alla de positiva erfarenheter de haft under årens lopp, att det fungerar att väva samman teoretisk och praktisk förståelse och att barnen då tillägnar sig olika typer av kunskap såsom fakta, färdighet, förtrogenhet och förståelse. Det är framför allt förståelsen som varit i fokus, att få barnen att reflektera över vad de har lärt sig. Kapitlen avhandlar olika textila tekniker. Författarna hoppas att denna bok kan bli användbar och inspirerande för de lärare som insett vikten av att kunna konkretisera lärandet inom matematik, att utveckla barns språk som kommunikationsmedel och att göra det i en verksamhet som också stimulerar lärandet av estetiska värden. Boken riktar sig till lärare i förskola och skola samt studerande vid förskollärar- och lärarutbildningar men kan även läsas av alla som är intresserade av estetiska lärprocesser.
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: