TEACCH (Treatment and Education of Autistic and related Communication-handicapped Children) har under de tre senaste decennierna vuxit från en liten klinik för barn till ett internationellt erkänt behandlings- och stödprogram för personer i alla åldrar med autismspektrumstörningar. I boken redogör programmets grundare och deras medarbetare för dessa metoder och filosofi som bygger på förståelse av och respekt för ’autismkulturen’. TEACCH-programmet riktar sig till personer med autism och fokuserar på att utveckla instruktions- och stödsystem baserade på den enskilda individens färdigheter, intressen och behov. Med utgångspunkt i psykologisk och neuropsykologisk forskningslitteratur utformas aktiviteter och miljöer avsedda att skapa mening – en strategi som har visat sig vara avgörande för personens förmåga att lära, förstå och tillämpa sina kunskaper i olika situationer. I boken beskrivs hur TEACCH fokuserar på väsentliga områden i individens exekutiva funktioner, deltagande, kommunikation och sociala färdigheter. Strategier kan skräddarsys för den enskilde individens unika utvecklings- och funktionsnivå. Föräldrar engageras i alla faser av interventionerna som medarbetare, co-terapeuter och klientombud. TEACCH är ett progressivt program som erbjuder barn och vuxna med autism, familjer, lärare och terapeuter både optimism och nyttiga strategier, utan att bagatellisera tillståndet eller dess effekter. Alla som arbetar med personer med autism/autismspektrumstörning kommer att ha stor nytta av denna bok.
Läs mer om TEACCH vid autismspektrumstörning hos barn och vuxna
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: