Talrädsla i skolan vänder sig till alla lärare som möter talrädda elever i skolan. Boken ger konkret vägledning i hur man kan bemöta och arbeta med denna elevgrupp. Och den gruppen är stor. Alla lärare har mött dem, eleverna som antingen genomför sina muntliga redovisningar med stor vånda eller som gör allt för att undvika dem. I boken presenteras central kunskap för att förstå psykologin bakom svårigheterna tillsammans med en stor mängd övningar och handfasta råd och tips, som alla bottnar i lång erfarenhet av praktiskt arbete med talrädda elever. Talrädsla påverkar eleverna på många vis. Inte nog med att de plågas inför och under muntliga presentationer. Många vågar inte ens yttra sig på lektionerna, vilket kan få konsekvenser för såväl betyg som möjligheter att få gehör för sina tankar och åsikter. Risken är stor att eleverna bär med sig sin talrädsla under resten av livet, med de begränsningar av livsval som det medför. De flesta av dem uppger också att de inte får någon hjälp. Om författaren Daniel Sandin är legitimerad gymnasielärare i svenska, historia och religionskunskap, samt författare och skribent med särskilt intresse för skolfrågor. Daniel har under många år fördjupat sig i talrädsla som fenomen, och i hur skolan kan hjälpa de elever som är drabbade. Sedan några år undervisar han i en retorikkurs för talrädda elever.
Läs mer om Talrädsla i skolan : att förstå och hjälpa elever som inte gillar att tala
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: