Systemisk coaching är en grundbok för coacher och andra samtalsparter som vill öka sina färdigheter i arbetet med samtal och coaching. Den ger möjlighet att få eller vidareutveckla ett teoretiskt fundament för att arbeta med samtal och coaching på en systemisk och erkännande grund. Den kan inspirera alla som oavsett bransch arbetar professionellt med samtal – ledare, konsulter, handledare, handläggare och så vidare. Boken ger coachen vägledning om hur man gör samtalspartnern medveten om att det finns flera infallsvinklar till ett givet önskemål eller problem. Det systemiska kombineras med den erkännande grundtanken att det alltid finns resurser i någon form till hands, och att de utgör avstampet för coachingen. Den systemiska och erkännande teorin utvecklas i boken, som också innehåller kapitel om den lösningsfokuserade, den uppskattande och den narrativa infallsvinkeln, och om ”meningskoordinering” (CMM), – kommunikationsteorins nyaste bidrag för att tillföra samtalen helt nya infallsvinklar. Boken går systematiskt igenom olika frågetyper som skapar rörelse i samtalet och som får fokuspersonen att reflektera över olika möjligheter och perspektiv. Den växlar mellan praktiska exempel, frågetyper, teorier och reflektioner över vilken roll teorin spelar i den praktiska infallsvinkeln till coachingsamtalet. Boken går också in på etiska perspektiv i coachingsamtalet och tar upp frågor som den professionella samtalsparten kan använda för att utveckla sitt eget arbete med samtal och sig själv som coach.
Läs mer om Systemisk coaching : en grundbok