Det svenska civilflygets framväxt fram till början av1950-talet skildras i denna bok. Civilflygets tidiga utveckling pekar på vikten av att studera hur ny teknik har mottagits av staten och hur olika intressen har försökt påverka staten. Den svenska statliga flygpolitikenpräglades av en avsevärd förändring från en liberal attityd med ett visst motstånd mot direkta linjesubventioner till ett aktivt stöd till ett privatmonopolföretag. Detta förändrades till ett allt större statligt inflytande med bibehållet ekonomiskt stöd för att därefter övergå till ett intimt samarbete mellan privata och statliga intressen. I samband med andravärldskrigets slut omvandlades det tidigare nationella bolaget till en bred skandinavisk plattform med tre länders regeringar samt både privata och offentligaintressen sida vid sida. Det tidiga svenska civilflygets historia visar på de skiftande villkor som privata företag och entreprenörer mötte när den svenska flygpolitiken formerades.
Läs mer om Svensk luftfart 1900-1951 : civilflyget privata aktörer och offentliga intressen
Hitta Historia & Arkeologi även hos: