Denna studiehandledning till boken Framgångsrik läs- och skrivundervisning ger underlag för åtta utbildningsträffar. Här presenteras ett helhetsgrepp på läs- och skrivundervisningen hela det komplicerade samspelet mellan elevens lärande och lärarens undervisning samt lärarens eget lärande. I studiecirkeln får deltagarna förutsättningar att skapa strukturer för kollegialt samarbete på skolan och ökad medvetenhet om vad som utmärker god läs- och skrivundervisning för alla elever. Deltagarna har identifierat och blivit medvetna om viktiga faktorer i lärandeprocessen och utvecklat ett gemensamt yrkesspråk, som gör att de lättare kan tala om lärande och lärprocesser. Det gör dem också bättre rustade att arbeta processdiagnostiskt och bedöma elevens lärande och ge framåtsyftande respons. Temana för träffarna är: Att möta variationen i klassen Scaffolding: utmaning och stöd Balans mellan form och funktion Samtalande läsande skrivande Muntlig framställning Klassrumsklimatet Lärares lärande Studiehandledningen till Framgångsrik läs- och skrivundervisning vänder sig främst till lärare i årskurs 1-6 men även till lärarstuderande. Läs gärna Skolportens intervju med Catharina Tjernberg om vikten av att låta lärare lära.
Läs mer om Studiehandledning till : framgångsrik läs- och skrivundervisning