Det här är en bok för dig som vill förbättra dina elevers resultat och samtidigt effektivisera och underlätta ditt eget arbete. Men hur lyckas du med det? Ett av svaren är att frigöra mer kompetens. Varje elev i ett klassrum bär på en massa kunskap som ibland döljer sig bakom ett svagt matematiskt självförtroende. Nyckeln är att främja ett kunskapsutbyte mellan eleverna i ett öppet klassrumsklimat där alla känner sig kompetenta och delaktiga. Resultaten höjs och du vinner tid som du kan använda till att fokusera mer på de elever som behöver extra stöd. I boken visar författaren Sabine Louvet hur matematiken kan konkretiseras med hjälp av roliga aktiviteter i enkla digitala verktyg. Boken visar hur dessa aktiviteter kan hjälpa eleverna att genom dialog och samarbete synliggöra sitt lärande och få bättre kontroll över det. Bokens syfte är också att hjälpa dig som matematiklärare att komma igång med användningen av digitala verktyg i din undervisning, och på så sätt göra matematiken rolig och lättbegriplig för alla elever i klassen. Boken vänder sig till matematiklärare i högstadiet och gymnasiet som efter den senaste revideringen av Lgr 11 ska börja använda digitala verktyg i sin undervisning. Sabine Louvet är lärare i matematik och NO, författare och programledare för matematikprogrammet Kalkyl från UR.
Läs mer om Stärk det matematiska självförtroendet : digitala verktyg i matematikundervisningen
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: