Språkutveckling – Teori och praktik i förskola och förskoleklass Att upptäcka, utforska och utveckla språket Bland det viktigaste i ett barns liv och avgörande för en intellektuella, känslomässiga och sociala utveckling är att få utveckla sitt språk. Med hjälp av språket lär de sig att förstå sig själva, sin omgivning och att sortera sina upplevelser. Förskolan har ett stort ansvar när det gäller att ge barnen språklig stimulans. Därför behöver barn få ”bada i språk”. Den här boken utgår från den reviderade läroplanen för förskolan och bygger på forskning och beprövad erfarenhet. Den är tänkt för dig som vill utgå från ett arbetssätt som stimulerar och uppmuntrar barn att utveckla sitt språk. Den ger dig stöd och inspiration i den pedagogiska utvecklingsprocessen tillsammans med barnen. Här finns teori som ger dig stimulans och utmaningar i ditt arbete med barnen och en stor mängd förslag på lätta och roliga lekar och övningar. Lisbeth Brogren är lärare med lång erfarenhet av skolutvecklingsfrågor inom förskola och skola. Anita Isakson ör förskollärare och specialpedagog med inriktning tal-, läs-och skrivförmåga. Hon arbetar som kommunal språk-, läs- och skrivutvecklare.
Hitta oklassificerat även hos: