Språklig förebild i förskolan Språklig förebild i förskolan ger en teoretisk bakgrund för att vidga läsarens förståelse om varför och vad vi behöver tänka på som språkliga förebilder. Hur kan vi skapa en språkmiljö som ger varje barn förutsättningar till ett väl utvecklat språk. Den ger också konkreta tips och praktiskt material. Utvecklingen av kommunikation språk och samspel är central genom hela barndomen. Hur vi språkar och kommunicerar i förskolan är viktigt för barnens identitetsutveckling och självbild. Med språket kan vi kan signalera delaktighet respekt och trygghet. Att arbeta med språk och kommunikation är ett värdegrundsarbete. Boken Språklig förebild i förskolan handlar om att vara samtalspartner till barn och hur vi vuxna kan utvecklas som språkliga förebilder. Författaren beskriver hur barn utvecklar sitt språk och sin kommunikation. Eftersom barn speglar sig och sitt språkande i vuxna behöver pedagogen rikta sin uppmärksamhet mot sig själv som samtalspartner istället för att fokusera på barnet. Boken Språklig förebild i förskolan vidgar förståelsen för varför och hur vi behöver tänka som språkliga förebilder. Hur skapar vi en språkmiljö som ger varje barn förutsättningar till ett väl utvecklat språk? Den ger också konkreta tips på hur vi kan arbeta för att stimulera barnens språkutveckling till exempel genom vårt sätt att ställa frågor kroppsspråket samarbetet med vårdnadshavarna högläsning eller genom att hänga upp ord- och begreppslistor i förskolan. Språklig förebild i förskolan v änder sig främst till yrkesverksamma i förskolan och pedagogisk omsorg d v s förskollärare barnskötare rektorer dagbarnvårdare men även till studerande vid förskollärar- och barnskötarutbildningen. Om författaren Karolina Larsson är leg. logoped och författare. Karolina arbetar som språk- läs- och skrivutvecklare i Halmstads kommun och driver också det egna företaget Ut med språket AB där hon anlitas som föreläsare skribent och konsult inom språk- läs- och skrivutveckling.
Läs mer om Språklig förebild i förskolan : kommunikation och ledarskap som påverkar barns lärande