I många klassrum finns idag elever med flerspråkig bakgrund. Undervisningen i skolans ämnen sker emellertid mest på svenska. Hur klarar skolan utmaningen att ge ämnesundervisning av hög kvalitet när det finns så stora skillnader i elevernas behärskning av svenskan? Vilka verktyg kan skolan ge lärare i alla ämnen och program för att göra undervisningen både mer effektiv och lockande? Bokens nya utgåva är anpassad till Lgr11 och Lgy 11 av Maaike Hajer och Annika Löthagen som båda har gedigen kunskap om arbetet med språkförståelse i svenska skolor. Boken visar hur ämneslärare kan fördjupa sin förståelse av sambandet mellan språk och lärande. Handfasta exempel och metoder skapar förutsättningar för högre måluppfyllelse för grundskolans högstadium och för gymnasiet. Stöd ges till att utforma ämnesundervisningen på ett språkutvecklande sätt, alltifrån planering och förberedelser till genomförande och utvärdering. Boken kan också användas i arbetslag för kunskapsdiskussioner om bl.a. bedömningskriterier och för att främja ämnesövergripande arbetssätt. Denna titel har tidigare givits ut av Hallgren & Fallgren men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Läs mer om Språkinriktad undervisning