SPRÅKDIDAKTIK handlar om språkundervisningen i ett didaktiskt helhetsperspektiv. Boken kommer nu i en sjätte upplaga och sedan boken kom ut första gången har mycket förändrats. I dagens skola läggs större fokus på språkundervisning för flerspråkighet vilket bland annat avspeglas i den nya upplagan. Lärare kommer heller inte enbart att undervisa barn och unga utan också vuxna studerande. Den första delen av boken ger en bred forskningsbakgrund till frågor som: Vad menas med kunskap? Vad är lärande? Hur skapar eleverna mening i undervisningen? Vad menas med kommunikativ kompetens flerspråkiga klassrum delaktighet och interaktion? I den nya upplagan av SPRÅKDIDAKTIK har den tidigare problematiserande diskussionen kring dessa frågor fått ett större utrymme. Den andra delen av boken är mer direkt inriktad på arbetet i klassrummet. Utifrån forskning kring minne läs- och hörförståelse skrivprocess och kommunikation klargör författaren bland annat hur läraren kan arbeta med lyssnande och läsning i sin undervisning och hur eleverna kan arbeta med grammatik som produkt och process. Även olika aspekter av textproduktion med utgångspunkt i en syn på skrivandet som en kreativ interaktiv verksamhet behandlas i boken liksom möjliga vägar till autentisk kommunikation i undervisningens här och nu. Ulrika Tornberg är docent i pedagogik med språkdidaktisk inriktning och pensionerad lektor vid Örebro universitet. Hon har mångårig erfarenhet av språkundervisning lärarutbildning fortbildning av lärare och av språkdidaktisk forskning.
Hitta Ordböcker & Språk även hos: