Sport genomsyrar i dag den kulturella offentligheten och är en del av den globala nöjesmarknaden. Sportens stjärnor är stilikoner med djupa förankringar i modeindustrin samtidigt som de tillhör samhällets mest värderade personer. Inget av detta hade varit möjligt utan medier som press radio film tv videospel och Internet. Det är via de berättelser [fortellinger] som formas i och cirkulerar mellan olika medier som framgångsrika idrottare blir kända för den stora allmänheten. Sport har med andra ord stor kulturell social ekonomisk och ideologisk betydelse för dagens samhällsliv. Detta och mycket annat behandlas i denna bok. Syftet är att ge en introduktion till forskning och teorier om förhållandet mellan sport och medier. Med utgångspunkt i den historiska utvecklingen av medierad sport behandlas såväl mediesportens produktionsmässiga betingelser som dess publikmässiga aspekter och textmässiga representationer av exempelvis kön etnicitet och nationalism. I slutet av varje kapitel finns en utförlig litteraturlista för alla som söker underlag till egna studier på området.
Hitta Samhälle & Politik även hos: