Glädje av boken kan olika yrkesprofessioner ha. Den riktar sig till alla som leder lärande i undervisning och som vågar ställa frågor och fundera över sitt eget ledarskap i ett närhets- och distansperspektiv. Värdet av och exemplen på utövandet av det goda pedagogiska ledarskapet bildar en utforskande, slingrande men hållbar väg genom boken. Boken visar på hur teori och praktik kan föras samman i analys och reflektion över att utöva och utveckla ledarskap i heterogena grupper. Resonemanget om att utöva ledarskap relateras till förskolans/skolans uppdrag, dagens lärarutbildningar och frågor om förutsättningar att möta barns funktionsolikheter i syfte att skapa motivation för lärande. Boken baseras på nationell och internationell forskning om samspel, inkludering och att främja pedagogisk ekologi genom samverkan i utbildningssystemet.
Läs mer om Specialpedagogiskt ledarskap – för yrkesprofessionella i förskola – skola
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: