Socialt och emotionellt lärande om att lyckas i skolan och livet visar på vikten av sociala och emotionella färdigheter för att uppnå goda akademiska resultat. För alla elever uppstår ibland situationer i skolan och på fritids som kan hindra lärandet. Elever behöver kunna hantera starka känslor koncentrera sig och samspela socialt. Dessa sociala och emotionella färdigheter är avgörande för det akademiska lärandet hälsan ett framgångsrikt liv och samhället i stort. Färdigheterna går att tränas upp och här har skolan och fritids en betydande roll. Socialt och emotionellt lärande bygger på teori men har ett konkret upplägg med systematiska metoder verktyg och rikliga exempel från skola och fritids. Med kunskap och medvetenhet om vilka färdigheter eleven ännu ej behärskar och verktyg för stötta elevens utveckling kan du som lärare ge bästa möjliga förutsättningar för dina elever att lyckas i skolan och livet. Lars Löwenborg leg. psykolog leg. psykoterapeut och Tina Palm specialpedagog och leg. förskole- och grundskollärare har gedigna erfarenheter av att utveckla skolans och fritidshemmets roll i det sociala och emotionella lärandet. Båda har tjugoårig erfarenhet som anställda i skolan och är flitigt anlitade kurshållare och föreläsare. Sagt om boken ’Bokens huvudsyfte är att visa på vikten av sociala och emotionella färdigheter som en förutsättning och grund för det akademiska lärandet och generellt för ett framgångsrikt liv. Boken är en lättillgänglig handbok för lärare inom förskola och grundskola som dels ger kunskap om ämnet men också praktiska redskap för hur man kan utveckla dessa färdigheter hos eleverna.’ Marianne Petrén BTJ-häftet nr 16 2019
Läs mer om Socialt och emotionellt lärande : Om att lyckas i skolan och livet
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: