I dagens föränderliga och globaliserade värld blir kunskapen om samspel, grupprocesser, social påverkan, fördomar, moraluppfattningar och kulturella värderingar allt viktigare. Den här boken ger en bred introduktion till socialpsykologi och tar upp både psykologiska och sociologiska perspektiv. Den beskriver socialpsykologisk forskning och teorier genom att presentera en rad klassiska experiment men tar också upp de allra senaste forskningsrönen. Läs mer I denna andra upplaga av boken är närmare två tredjedelar av innehållet nyskrivet, även om boken i huvudsak spänner över samma ämnes- och temaområden som tidigare upplaga. Vid sidan om de klassiska socialpsykologiska frågorna ger boken nya insikter i frågor som exempelvis rör kulturskillnader, tillförlitligheten i vittnesutsagor, beteendeförändringar vid hälsofrämjande kampanjer och idrottspsykologisk forskning – kort sagt, här redovisas en lång rad spännande experiment och ett mångfasetterat tvärkulturellt forskningsområde. Om författarna Klaus Helkama har under lång tid verkat som professor i socialpsykologi vid Helsingfors universitet. Hans huvudsakliga forskningsområde är värderingar och moral. Han har varit medlem av redaktionsrådet för European Journal of Social Psychology och för Journal of Community and Applied Social Psychology och innehaft gästprofessurer bland annat vid universitetet i Geneve och universitetet La Sapienza i Rom, samt verkat som forskningschef vid EHESS-högskolan i Paris.
Läs mer om Socialpsykologi : en introduktion