Sociala relationer och samspel i förskolan

Sociala relationer och samspel i förskolan

En dag på förskolan kan rymma lek, lärande och samspel men också konflikter, orättvisor och sociala dilemman av olika slag. Vilka kunskaper behövs då för att möta dessa utmaningar? Sociala relationer och samspel i förskolan ger en socialpsykologisk förståelse av det sociala livet på förskolan och uppmuntrar till reflektion kring förskolepraktiken. Läs mer Boken inleds med socialpsykologins historia och en introduktion till centrala begrepp. Dessa begrepp används sedan för att förklara och förstå viktiga områden som till exempel lek, kamratkultur, lärande, socialt samspel, konflikter och ledarskap på förskolan. Genom teoretiska resonemang baserade på aktuell forskning och med empiriska exempel placerar författaren förståelsen av det sociala samspelet mellan barn och lärare och mellan barn och barn i förskolan i ett samhällsperspektiv och bidrar med redskap och ett tänkande som underlättar förskolans verksamhet. Boken vänder sig till studenter vid förskollärarprogrammet samt master- och forskarutbildningen i barn- och ungdomsvetenskap. Den vänder sig även till alla som arbetar inom olika typer av förskoleverksamheter. Föräldrar som vill få mer kunskap om det sociala samspelet i förskolans värld kan också ha utbyte av boken. Om författarna Thomas Johansson är professor i pedagogik med inriktning mot barn- och ungdomsvetenskap och verksam vid Göteborgs universitet.

Läs mer om Sociala relationer och samspel i förskolan

Sociala relationer och samspel i förskolan

Psykologi & Pedagogik

    Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen