Hur säljer jag in artikelidéer till en redaktör? Vad ska jag nischa in mig på? Vad säger jag i ett samtal till en redaktör? Hur blir jag en återkommande skribent hos en tidning? Hur förhandlar jag om mina artiklar om jag hatar att prata om pengar? Hur höjer jag mitt arvode? Och hur driver jag ett lönsamt företag kring mitt skrivande? Läs mer Det och mycket mer svarar journalisten och företagaren Camilla Björkman på i den här boken. I två år har hon drivit sin populära frilansblogg där hon hjälpt sina läsare att sälja in fler artiklar och öka sina intäkter. Här förklarar hon steg för steg hur du hittar din nisch, säljer in artikelidéer och driver ett företag kring ditt journalistiska skrivande. Ofta rör det sig inte om stora förändringar, utan om enkla knep och ett annat sätt att se på ditt jobb. Och minst lika viktigt: att hålla huvudet högt under tiden! Glöm pekpinnar och deppsnack. Med streetsmarta råd, en smittande entusiasm och insidertips från redaktörer och andra frilansare får du i den här boken verktygen att snabbt få snurr på din frilansverksamhet. Omdömen om boken ’Hade jag läst den här boken innan jag startade min mångåriga frilanskarriär hade jag haft det så mycket lättare (och tjänat mer)! Vore jag fortfarande chefredaktör skulle jag stoppat den i handen på alla frilansare jag samarbetar med, det hade gjort jobbet enklare, även om jag riskerat att spräcka frilansbudgeten.’ – Maria Gerlofson, frilansjournalist i 18 år och tidigare chefredaktör för tidningarna PS! och LevaPS! ’Om man har det trögt och virrigt som frilans och vill göra en nystart – då är den här boken helt nödvändig. Följer man åtminstone en fjärdedel av råden och tar dem på allvar så är det svårt att tänka sig att man misslyckats i detta vårt hårda värv.’ – Paul Frigyes, journalist och mediegranskare ’Ett uppslagsverk för alla frilansjournalister, både nya och etablerade. Läs, begrunda och tillämpa!’ – Jens Augustinsson, chefredaktör på tidningen Båtnytt ’Jag har saknat en bok som den här! Konkreta tips och massor med inspiration för både nya frilansare och gamla reporterrävar. Till alla journalistutbildningar: Köp in Camilla Björkmans bok NU innan den tar slut!’ – Karin Janson, frilansjournalist ’Det finns många andra skrivarhandböcker på marknaden, men det finns bara en som handlar om allt det där andra som krävs för att bli en framgångsrik frilansjournalist. Med glädje och entusiasm sprutar Camilla Björkman ur sig idéer för hur man ska lyckas som frilansjournalist.’ – Carola Lindström, frilansjournalist och författare Om författarna Camilla Björkman har jobbat som frilansjournalist sedan 2006 och skrivit för tidningar som Cosmopolitan, Aftonbladet, Driva Eget och Elle. Hon är idag chefredaktör för tidningen Driva Eget och delägare i tidningen Dentalmagazinet. På sin blogg driva-eget.se/frilansskolan bloggar hon om frilansande, ett ämne hon även har hållit kurser om för Journalistförbundets frilan
Läs mer om Skriv, sälj & bli lönsam! : så lyckas du som frilansjournalist