Skolledarskap – vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

Skolledarskap – vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

Hur kan vi lita på det arbete som utförs i skolan och i förskolan? På vilket sätt kan skolledare och pedagoger säkerställa att deras arbete för att främja barnens och elevernas lärande och utveckling är tillförlitligt? Att kunna förklara varför man undervisar barn och elever på ett visst sätt eller på vilken grund man leder sin skola eller förskola har blivit allt viktigare.  En utmaning för skolledare och pedagoger är att nyttja det vetenskapliga kunnande som finns för att förbättra sin verksamhet. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet är centrala begrepp i den skollag infördes år 2010 men vilken är deras innebörd? Den här boken behandlar vad vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet är. Med stöd i forskning om framgångsrikt skolledarskap belyser författaren hur man kan förankra sitt ledarskap och den utbildning man leder i vetenskap och beprövad erfarenhet.  Boken innehåller flera exempel där forskning och ett vetenskapligt förhållningssätt har tillämpats. Författaren visar också hur erfarenheter kan lyftas för att bli beprövade och därmed tillämpas i undervisning och skolledarskap. Boken riktar sig till alla som arbetar med ledarskap i skolan och i förskolan och utgör ett stöd för ett skolledarskap som baseras på vetenskaplig kunskap. Maj-Lis Hörnqvist är filosofie doktor i lärande och docent i pedagogik. Hon har tidigare arbetat med lärarutbildning och rektorsutbildning vid Luleå tekniska universitet och vid Centrum för skolledarutveckling vid Umeå universitet.

Läs mer om Skolledarskap – vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

Skolledarskap – vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

Fakta

Hitta Fakta även hos:





Rulla till toppen