Skolledaren i fokus

Skolledaren i fokus

Rektors uppdrag är mångfasetterat, komplext och utmanande. I en snabbt föränderlig och globaliserad värld behöver skolledare hantera styrsystem med stundtals motsägelsefulla värden. Kraven på öppenhet ökar också utåt mot samhället och inåt mot den egna organisationen. Den här boken erbjuder kunskap som hjälper ledare att orientera sig själv och medarbetarna i skolan och är ett stöd för det praktiska arbetet i vardagen. I antologin reflekterar förfatarna kring frågor som: Hur kan rektor navigera i skolledarskapets komplexitet? Får rektor bestämma? Offentlighet och sekretess – vad bör en skolledare tänka på? Etik i rektors praktik – men hur? Hur kan rektor orientera i olika värdesystem? Vilka är möjligheterna för att skapa en interkulturell skola? Att synliggöra det osynliga – hur går det till? Varför gör vi det vi gör när det som händer händer? Kan rektor omsätta ett pedagogiskt ledarskap? Hur ska rektor kommunicera för bättre ledarskap? Hur kan rektor balansera bedömning av och för lärande? Hur påverkas skolan av digitaliseringen? Hur kan min skola svara på dagens och framtidens krav? Boken fångar vidden av skolledarprofessionens kunskapsbas och lämpar sig utmärkt för det statliga rektorsprogrammet liksom för andra kurser på universitet eller kommunal nivå där skolledarskapet står i fokus. Antologin vänder sig till blivande och verksamma förskolechefer och rektorer, andra med skolledaransvar som arbetslagsledare eller utvecklingspedagoger, skolchefer på förvaltningsnivå samt skolpolitiker.

Läs mer om Skolledaren i fokus

Skolledaren i fokus

Psykologi & Pedagogik

Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen