Skolledare i mötet mellan nationella mål och lokal policy

Skolledare i mötet mellan nationella mål och lokal policy

Skolledaren befinner sig i skärningspunkten mellan nationell policy och lokala genomförandestrukturer. I denna antologi problematiseras och analyseras data från totalundersökningar genomförda bland förskolechefer och rektorer om hur de ser på sina förutsättningar att utöva yrket i denna skärningspunkt. Arbetet är utfört inom det VR-finansierade forskningsprojektet ”Nationell policy möter lokala genomförandestrukturer”. Läsaren möter skolledare som trivs i yrket och som anser att de kan medverka till en bra utveckling för alla involverade. Antalet nationella reformer har varit stort de senaste decennierna och en rektor beskriver arbetet som ”att bygga om en rondell i rusningstrafik”. Förutsättningarna för arbetet varierar, och där ansvar enligt nationell skollagstiftning inte paras med befogenheter från huvudmannen har skolledaren svårt att bära hela ansvaret. I artiklarna diskuteras bland annat skolledarnas handlingsutrymme, över- och underpresterande skolor, vetenskaplig grund och professionella normer. Författarna, verksamma vid universiteten i Lund, Luleå, Umeå och Uppsala, har sin bakgrund inom olika discipliner som statsvetenskap, pedagogik, sociologi, rättssociologi och genusvetenskap.

Läs mer om Skolledare i mötet mellan nationella mål och lokal policy

Skolledare i mötet mellan nationella mål och lokal policy

oklassificerat, Övrigt

Hitta oklassificerat även hos:





Rulla till toppen