En god elevhälsa är en förutsättning för ett bra lärande. Därför har skolkuratorn Hilda Johnsson förändrat sitt arbetssätt för att tillsammans med lärarna arbeta förebyggande och hälsofrämjande i klassrummen. Boken Skolkurator 2.0 – må bra prestera bra beskriver både författarens syn på elevhälsan – varför och hur den bör utvecklas – och hur hennes modell kan användas i klassrummet i praktiken. Modellen omfattar sex olika teman som identitet livsvillkor mobbning stress och press kärlek och allas lika värde och ger konkreta undervisningsupplägg med arbetssätt diskussionsfrågor och aktiviteter. Bokens teman är kopplade till läroplanens kapitel 1 och 2 och förankrade i flera olika ämnen och deras kunskapskrav. Bokens praktiska del beskriver tydligt steg för steg hur det förebyggande och hälsofrämjande arbetet kan organiseras planeras och genomföras. Skolkurator 2.0 – må bra prestera bra vänder sig till dig som arbetar som kurator men även till er med andra funktioner inom elevhälsan och till pedagoger som vill utveckla samarbetet med elevhälsan. – Skolan har en enastående möjlighet att tidigt upptäcka tecken på psykisk ohälsa hos barn. Då måste vi också göra vad vi kan för att stötta eleverna att må bra så att de kan tillgodogöra sig utbildningen bättre säger Hilda Johnsson.
Läs mer om Skolkurator 2.0 : må bra prestera bra