Digital teknik är idag en integrerad del av utbildningssektorn. Men kommer tekniken, som vissa debattörer menar, att förändra arbetsformer och prioriteringar inom undervisningen på samma radikala vis som den gjort inom andra områden? Eller säger det ymniga talet om en digital revolution inom utbildningen i själva verket mer om våra förhoppningar, förväntningar, önskemål och rädslor än om vad som faktiskt har hänt eller kommer att hända? Pedagogikprofessorn Neil Selwyn är ingen motståndare till digital teknik i skolan, men hör heller inte till de entusiastiska förespråkarna. I ’Skolan och digitaliseringen. Blir utbildningen bättre med digital teknik?’ är han ute efter att belysa aspekter av digitaliseringen som inte alltid har fått plats i utbildningsdiskussionen och som till exempel har med individanpassning, kommersialisering och demokrati att göra. ”Mötet mellan utbildning och modern teknik är komplicerat, motsägelsefullt och rörigt. Det finns inga enkla svar och inga färdiga lösningar.” Men detta betyder inte att det inte går att vända och vrida på det i tanken. Det här är en bok för den som vill göra just detta. Neil Selwyn är verksam vid Monash University i Melbourne.
Läs mer om Skolan och digitaliseringen : blir utbildningen bättre med digital teknik?