Undervisar du på samma sätt idag som du gjorde under dina första år som lärare? Om ditt svar är nej vad har förändrats och varför? Om svaret är ja varför har inget förändrats? Båda svaren pekar mot en fråga som den här boken behandlar – hur lärare kan reflektera över sin egen undervisning. Att lärare diskuterar och analyserar sina val kring undervisningens form och innehåll ur ett didaktiskt perspektiv är inte alldeles vanligt. Men när så sker kan de tankar som finns bakom den litteraturpedagogik och den kunskapssyn som formar lärarens undervisning lyftas fram. Boken visar på olika bakomliggande undervisningstraditioner vars styrka vi kanske inte alltid är medvetna om. Men den visar också hur svenskämnet i framtiden kan formas utifrån skolans dubbla uppdrag: kunskapsuppdraget och demokratiuppdraget. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i svenska.
Läs mer om Skolämnet svenska : en kritisk ämnesdidaktik
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: