Självkänsla är centralt för mänsklig utveckling. Begreppet har under de senaste åren fått stor uppmärksamhet i populärvetenskapliga böcker. Innehållet i dessa, oftast baserat enbart på författarens egna erfarenheter, är lättillgängligt, enkelt och därmed attraktivt, men det rimmar illa med de fakta om självkänsla som grundar sig på tusentals forskningsstudier. Inom forskningen betraktas självkänsla som ett mycket komplicerat fenomen. Här finns inte heller några enkla universallösningar. Boken förmedlar en vetenskapligt grundad aktuell kunskapsöversikt över begreppet självkänsla. Hur självkänsla byggs upp, vilka faktorer som påverkar självkänsla, och vad man kan göra för att främja en sund utveckling av sin egen och andras självkänsla. Ambitionen är att erbjuda ett rikt ”smörgåsbord” av olika perspektiv som förhoppningsvis ger läsaren en ökad förståelse både för sig själv och andra. Boken vänder sig främst till studenter inom beteendevetenskaperna, men även till lärare och övrig skolpersonal, psykologer, socionomer, vårdpersonal, idrottsledare, polis, personalansvariga samt personer inom friskvårds- och hälsobranschen.
Läs mer om Självkänsla : bortom populärpsykologi