Hur ska vi kunna närma oss en skola för alla? Hur ska vi som är anställda i skolan kunna vara med och bidra till utveckling för alla elever? Hur kan vi använda samtal som ett sätt att skapa bättre förutsättningar för lärande och hälsa? Ur innehållet Samtal och relationer är grundläggande för oss människor. Arbetet i skolan – oavsett vilken yrkesgrupp man tillhör – bygger på och kräver förmåga till samtal. Med hjälp av samtal och goda relationer kan vi stärka elevers självkänsla, bidra till psykisk hälsa och öka möjligheterna till lärande och utveckling. I boken Samtal skolan – en möjlighet till utveckling får du bra och konkreta exempel på metoder och verktyg som kan vara ett stöd för alla som arbetar inom skolan. Om författaren Petter Iwarsson är socialpedagog med vidareutbildning inom handledning, familjebehandling och barn- och ungdomspsykoterapi. Efter många år inom BRIS stödverksamhet arbetar han nu med föreläsningar och utbildningar åt BRIS samt som skolkurator. Petter skrev 2007 boken Samtal med barn och ungdomar – erfarenheter från arbetet på BRIS. Den har kommit ut i flera upplagor och används flitigt, bland annat som kurslitteratur på högskolor och universitet över hela landet. Sagt om boken ’Om jag fick välja en enda bok av dem jag läst i år skulle det vara denna, både för dess angelägna innehåll men också för med vilken passion Iwarsson förmedlar det. […] Petter Iwarsson ger oss läsare goda möjligheter att utvecklas mot att bli just sådana vuxna som barn behöver, få oss att börja reflektera över oss själva och de barn vi möter, över hur vi bemöter dem, så att vi kan bistå dem och bidra till att skolan och samhället finns där för alla barn. [….] Samtal i skolan är en given bok att sätta upp på julens önskelista – och kommer inte tomten med den kan man alltid ge den till sig själv som ett bra nyårslöfte för 2015.’ Maria Herngren, tidningen Modern Barndom 4/14 ”Samtal i skolan är en mycket klok bok. Passionerat poängterar författaren vikten av att vi kontinuerligt utvecklar vår förmåga att se tillvaron genom barnets ögon och uppmuntra goda relationer. […] Det är Iwarssons mångåriga intresse för samtal med barn och ungdomar, och erfarenheter från arbetet på Bris och som skolkurator som talar genom boken. Det tillsammans med en enastående förmåga att väva in komplexa forskningsresultat i en lång spännande berättelse om att dialog, relation och passion i arbetet med barn lönar sig, gör boken extra intressant. Samtal i skolan är ett seriöst verktyg för att vända vanmakt till möjlighet och kan användas för att möjliggöra förändring och utveckling i skolan.” Joanna Giota, docent i pedagogik Från Pedagogiska magasinet på lararnasnyheter.se publicerat 2014-09-26 11:05
Läs mer om Samtal i skolan : en möjlighet till utveckling