Hur farligt är det att sola? Är ekologisk mat alltid det bästa alternativet? Är det bra att ta fem kronor extra betalt för plastkassarna i affären? Vilka konsekvenser får den globala uppvärmningen och vad kan vi göra som individer och på ett strukturellt plan? Den här typen av frågor möter eleverna: samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI). Denna bok erbjuder både en teoretisk ram och konkreta exempel på hur man kan arbeta med SNI i grund- och gymnasieskolan. Genom att stödja eleverna i att utveckla kompetenser som att formulera frågor, arbeta källkritiskt, planera undersökningar samt värdera resultat och information, stärker lärare elevernas möjligheter att använda sina kunskaper i samhällslivet. Författarna har under tre år bedrivit ett forskningsprojekt om SNI i grundskolan. Erfarenheter och resultat från detta projekt ligger till grund för boken som riktar sig till lärarstudenter och lärare i både grund- och gymnasieskola. Margareta Ekborg, professor emerita i ämnesdidaktik med naturvetenskaplig inriktning, Malmö högskola. Malin Ideland, professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot etnologi, Malmö högskola. Britt Lindahl, professor emerita i ämnesdidaktik, Högskolan Kristianstad. Claes Malmberg, professor i naturvetenskapens didaktik, Högskolan i Halmstad. Christina Ottander, docent i ämnesdidaktik med inriktning naturvetenskap, Umeå universitet. Maria Rosberg, universitetslektor i fysik.
Läs mer om Samhällsfrågor i det naturvetenskapliga klassrummet 2 uppl