Saknad i skolan : en vägledning för lärare – att arbeta tvärprofessionellt med hemmasittare

Saknad i skolan : en vägledning för lärare – att arbeta tvärprofessionellt med hemmasittare

Hur gör man som lärare när man saknar en elev i skolan? Boken Saknad i skolan vägleder skolan i utmaningen att få tillbaka hemmasittande elever. Den guidar skolan framåt utifrån Nyckelmetoden, en utprövad, tvärprofessionell arbetsmetod med eleven i fokus och föräldrarna som samarbetspartners. En stor del av boken utgörs av fyra elevärenden som beskrivs utifrån lärarens men även terapeutens ögon. Varje fall ger konkret handledning till hur man som skola kan arbeta utifrån Nyckelmetoden med hemmasittande elever. Metoden baseras på ett tvärprofessionellt samarbete där både lärare och familj får plats. Boken tar upp hur man kan lägga upp arbetsgången med eleven, hur man kan ge stöd och kommunicera med hemmet, hur man skapar en stabil arbetsgång i samverkan med andra och hur man som lärare kan lägga upp sitt arbete. Marie Gladh är leg. lärare och magister i specialpedagogik och professionell samverkan. Hon arbetar som kvalificerad handläggare inom offentlig utbildningsförvaltning. Krysmyntha Sjödin är leg. psykoterapeut och beteendevetare, verksamhetschef och med egen mottagning. Hon har tidigare arbetat som skolkurator. Marie Gladh och Krysmyntha Sjödin har under många år arbetat med hemmasittande elever. Malin Gren Landell, regeringens utredare av skolfrånvaro, har skrivit förordet.

Läs mer om Saknad i skolan : en vägledning för lärare – att arbeta tvärprofessionellt med hemmasittare

Saknad i skolan : en vägledning för lärare – att arbeta tvärprofessionellt med hemmasittare

Psykologi & Pedagogik

Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen