Säkerhetsskyddad upphandling juridik och praktik

Säkerhetsskyddad upphandling juridik och praktik

En allt större del av samhällsviktig verksamhet utförs av privata aktörer. Det innebär att kontrollen hos de offentliga aktörer som har ansvaret för säkerhetsskydd i motsvarande mån måste delas med privata aktörer. Denna utveckling har i sin tur ställt ökade krav på upphandlande myndigheter att se till att säkerhetsklassad information inte läcker ut till obehöriga. Detta arbete har successivt genomförts under ett antal år och MSB genomförde redan 2014 en undersökning av hur upphandlingarna kunde omfatta stärkt robusthet inom ramen för upphandlingsförfarandet.I den här boken behandlas säkerhetsskyddad upphandling. Det är den process där den upphandlande myndigheten analyserar vilka skyddsvärden som finns i upphandlingen. Myndigheten tecknar sedan ett säkerhetsskyddsavtal med leverantören för att säkerställa säkerhetsskyddet i upphandlingen. Tanken är att samma nivå på skydd för uppgifterna ska upprätthållas av leverantören som myndigheten själv upprätthåller.Här beskrivs de nya reglerna som innebär att verksamhetsutövaren ska säkerställa att personal hos en leverantör som verksamhetsutövaren ingått säkerhetsskyddsavtal med har nödvändig och tillräcklig kunskap inom säkerhetsskyddsområdet. Detta ska ske genom utbildning av personalen. Det gäller även personalen på myndigheten.

Läs mer om Säkerhetsskyddad upphandling juridik och praktik

Säkerhetsskyddad upphandling juridik och praktik

Juridik

Hitta Juridik även hos:





Rulla till toppen