Våra framtida levnadsvanor grundläggs fram tills att vi är fem år gamla. Förskolan möter i stort sätt alla Sveriges barn mellan ett till fem år. I förskolan finns goda möjligheter att skapa hälsosamma levnadsvanor och därmed också påverka den framtida folkhälsan i positiv riktning. Det är i förskolan som vi har ett uppdrag att samordna omsorg undervisning lärande och lek till en helhet.Författaren vill med den här boken visa på tydliga kopplingar mellan mat och måltider hållbar konsumtion hälsa och läroplan. Måltidsmedveten är man när man kan kombinera kunskaperna inom dessa begrepp och att som vuxen vara närvarande vid måltiderna. Innebörden av begreppet måltidsmedveten kommer att vara genomgående i boken och essensen är att mat och hälsa ska vara lustfyllt lekfullt och stimulerande för alla sinnena. Jag brukar prata om att vi ska skapa relationer till råvarorna. Med det menar jag att vi vuxna måste ge barnen möjlighet att få bekanta sig med våra olika grönsaker rotfrukter och frukter på ett lekfullt och tillåtande sätt vilket gör att de blir kompis med dem och vågar smaka när de serveras vid måltiden.Du som läser boken kanske arbetar i förskolans värld studerar till att göra det i framtiden eller är en vuxen som spenderar tid med ett barn runt ett måltidsbord och vill hitta inspiration och verktyg till att få barnen att äta mer och fler grönsaker.
Läs mer om Så ett frö och bli måltidsmedveten
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: