Romanläsning i praktiken : samtala och skriva om litteratur i skolan

Romanläsning i praktiken : samtala och skriva om litteratur i skolan

Hur kan du arbeta rent praktiskt i din klass med romanläsning, från bokval och introduktion till veckovisa samtal och avslutande uppgifter? Hur kan litteratur bli ett nav i svenskämnet, där ämnets olika delar ges ett naturligt sammanhang? Den här boken ger dig svaren. I Romanläsning i praktiken – samtala och skriva om litteratur i skolan presenteras en konkret modell för planering och genomförande av läsprojekt i klassrummet. Boken är väl förankrad i forskning, men tonvikten ligger på handfast metodik. Här ges förslag på principer för hur du kan göra ett genomtänkt urval av romaner som samspelar med varandra. Boken beskriver även en rad modeller för hur du kan introducera romaner, organisera litteratursamtal och formulera avslutande uppgifter som nära relaterar till styrdokument och förbereder elever för nationella prov. Romanläsning i praktiken riktar sig till lärare i grundskolans senare år och gymnasiet. Carl-Johan Markstedt och Martin Sandberg är lärare i svenska och har tillsammans skrivit flera populära läromedel om litteraturläsning i skolan. Carl-Johan Markstedt är också författare till en av de mer spridda läromedelsserierna i svenska på gymnasiet, samt verksam som journalist och museipedagog på Nobelmuseet i Stockholm. Martin Sandberg arbetar på Sven Eriksongymnasiet i Borås.

Läs mer om Romanläsning i praktiken : samtala och skriva om litteratur i skolan

Romanläsning i praktiken : samtala och skriva om litteratur i skolan

Psykologi & Pedagogik

    Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen